Webbdesign i 7 grundläggande steg

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Processen i webbdesign och varför den är viktig för dig. Samarbeta och utveckla tillsammans med kunden för att ge större förståelse för webbdesign.
  1. Identifiering av målbild
  2. Plannering
  3. Skapande av innehåll
  4. Design
  5. Utveckling & testning
  6. Lansering
  7. Underhåll


1. Identifiering av målbild

I det första steget behöver slutmålet identifieras genom att nära samarbeta med kunden för att utforska och besvara följande delar i processen som inkluderar:

  • Vem är webbplatsen för?
  • Vad förväntar de sig att hitta eller göra där?
  • Är webbplatsens primära syfte att informera, sälja eller roa?
  • Behöver webbplatsen tydligt förmedla ett varumärkes kärnmeddelande, eller är det en del av en bredare varumärkesstrategi med sitt eget unika fokus?
  • Vilka konkurrentwebbplatser finns, om några, och hur ska denna webbplats inspireras av / annorlunda än de konkurrenterna?

Detta är den viktigaste delen av processen i webbdesign. Om dessa frågor inte besvaras tydligt i korthet kan hela projekt gå i fel riktning. Det kan vara användbart att skriva ner ett eller fler mål, eller en sammanfattning av förväntande målen med ett stycke. Detta hjälper i senare på process att hålla dig på rätt väg. Se också till att förstå webbplatsens målgrupp och dess konkurrenter.

Verktyg för identifiering av webbplatsens målsteg

  • Målgrupp
  • Kreativ sammanfattning
  • Konkurrentanalyser
  • Varumärkesattribut


2. Plannering

Med hjälp av information som samlats in från punkt ett är det dags att sätta ihop en plan för din webbplats.

Webbdesign i 7 grundläggande steg 1

Detta är punkten där en sitemap utvecklas. Webbplatskartan är en lista över alla huvudområden på webbplatsen, samt eventuella underämnen. Detta fungerar som en guide till vilket innehåll som kommer att finnas på webbplatsen och är avgörande för att utveckla ett konsekvent, lättförståeligt navigationssystem.

Du behöver ha slutanvändaren av webbplatsen i åtanke när du utformar din webbplats. Det är ju människor som kommer att lära sig om din tjänst eller köpa din produkt. Ett bra användargränssnitt skapar en bra förståelse för innehållet och gör det enkelt att navigera på webbplatsen.

Att bygga en webbplats utan en webbplatskarta är som att bygga ett hus utan en plan. Och det visar sig sällan vara bra.

Under planeringsfasen bestäms vilken teknik som ska implementeras. Element som interaktiva formulär, e-handel, animeringar etc. diskuteras när du planerar din webbplats.



3. Skapande av innehåll

Nu när vi har en helhet av sidan kan vi starta att skapa relevant innehåll för varje enskild sida. Det är viktigt att när innehållet skapas att ha sökmotorerna i åtanke för att hjälpa besökarna till rätt sida.

Webbdesign i 7 grundläggande steg 2

Innehållet är magneten på din webbplats och utan tvekan det viktigaste verktyget för att uppnå ditt företags marknadsföringsmål. Innehållet är anledningen till att folk besöker din webbplats. Innehåll åldras med tiden, därför är det är viktigt att alltid ha uppdaterat innehåll för att få återkommande besökare.

Ta dig tid att skapa ett innehåll som informerar, utbildar och guidar din målgrupp. Längden på ditt innehåll beror på syftet med sidan och ditt övergripande meddelande, men minst 300 ord är en bra tumregel för SEO-ändamål. Men ditt huvudfokus bör vara kvalitet, inte kvantitet. Dela intressant, relevant information som kommer att vara värdefull för dina målgrupper.

Statistik, forskning och citat är effektiva sätt att lägga till ämnen i ditt innehåll, och det är viktigt att ta sig tid att hitta bilder och grafik av hög kvalitet. Var noga med att korrekturläsa, eftersom intryck av felstavningar och skiljetecken kan göra ett dåligt intryck. Gör innehållet lättläst genom att dela upp det i en lista eller genom att använda underrubriker.

Nyckeln till att ha ett bra innehåll är att hålla den relevant för dina målgrupper. Detta innebär att hela tiden utvärdera och spåra utvecklingen för allt ditt innehåll. Titta på vilka delar som delas, vilka sidor som får flest visningar kontra de som inte får mycket dragkraft och hur länge besökarna spenderar på varje sida. Detta hjälper dig att avgöra var du resonerar med dina målgrupper och levererar värdefullt innehåll och var du behöver göra saker annorlunda.



4. Design

Utifrån den information som samlas in innan detta steg så är det dags att bestämma utseendet och känslan på din webbplats.

Webbdesign i 7 grundläggande steg 3

Med webbplatsens karta och innehåll på plats kan vi nu starta att forma hemsidan efter det visuella varumärket. Beroende på kund så kan detta vara väl förberett men du kan också behöva börja från grunden och bygga din väg upp. Verktyg som färgkartor, grafiska element eller bilder från moodboards kan hjälpa dig i processen.

Målgrupp är en av de viktigaste faktorerna som beaktas. En webbplats riktad mot tonåringar, till exempel, kommer att se mycket annorlunda ut än en avsedd för en finansinstitution. Som en del av designfasen är det också viktigt att integrera element som företagets logotyp eller färger för att stärka ditt företags identitet på webbplatsen.


Prototyper

Din webbdesigner bör skapa en eller flera prototyper för din webbplats. Detta är vanligtvis en .jpg-bild av hur den slutliga designen kommer att se ut. Ofta skickas ett e-postmeddelande till dig med utkast för hur din webbplats kan se ut, medan andra designers tar det ett steg längre genom att ge dig tillgång till ett säkert område på deras webbplats som är avsedd för kunder att se pågående arbete.

I vilket fall som helst bör din designer låta dig se ditt projekt under hela design- och utvecklingsstadierna. Det viktigaste skälet till detta är att det ger dig möjlighet att uttrycka vad du gillar och ogillar på webbplatsens design.

Detta steg är mellan både dig och din designer för att säkerställa att den slutliga webbplatsen matchar dina behov och smak. Det är viktigt att du arbetar nära med din designer och utbyter idéer tills du kommer fram till den slutliga designen för din webbplats.



5. Utveckling & Testning

Nu när alla sidor är definierade och hur dom presenteras för webbplatsens besökare är det nu dags att se till att allt fungerar. Utveckla webbplatsen för att växa, ha i åtanke att komponenter och sidor kan tillkomma i efterhand.

Webbdesign i 7 grundläggande steg 4

Utvecklingsstadiet är steget där webbplatsen skapas. För närvarande tar din webbdesigner alla de individuella grafiska elementen från prototypen och använder dem för att skapa den faktiska, funktionella webbplatsen.

Detta görs vanligtvis genom att först utveckla hemsidan, följt av ett “tema” för interiörssidorna. Temat fungerar som en mall för innehållssidorna på din webbplats, eftersom den innehåller navigeringen för webbplatsen. När temat har skapats tar din designer ditt innehåll och distribuerar det över hela webbplatsen, i lämpliga områden.

På den tekniska fronten kräver en framgångsrik webbplats en förståelse för front-end webbutveckling. Det handlar om att skriva en giltig HTML / CSS-kod som uppfyller gällande webbstandarder, maximera funktionaliteten samt tillgänglighet för en så stor publik som möjligt.

Det är givet att webbplatsen ska fungera i alla storlekar, vare sig det är en 27″ dator, 60″ tv eller smartphone med 9″ skärm. Se även till att webbplatsen är automatiserad att dela innehåll med “site-crawlers” för att hitta allt från användarupplevelser till trasiga länkar.



6. Lansering

När allt fungerar är det dags att planera och genomföra lanseringen av din webbplats! Detta bör inkludera planering av både tidsplanering och kommunikationsstrategier – dvs. när kommer du lansera och hur kommer du att låta besökarna veta? Det är också bra att ha i åtanke att det kommer alltid vara något som behöver en justering efter lansering.



7. Underhåll

Utvecklingen av din webbplats är dock inte nödvändigtvis över. Ett sätt att få upprepade besökare till din webbplats är att erbjuda nytt innehåll eller produkter regelbundet. De flesta webbdesigners kommer mer än gärna att fortsätta arbeta tillsammans med dig för att uppdatera informationen på din webbplats. Många designers erbjuder underhållspaket till reducerade priser, baserat på hur ofta du räknar med att göra ändringar eller tillägg till din webbplats.

Om du föredrar att uppdatera ditt eget innehåll, finns det något som kallas ett CMS (Content Management System) som WordPress kan implementeras på din webbplats. Detta är något som beslutats under planeringsstadiet. Med ett CMS kommer din designer att använda onlineprogramvara för att utveckla en databasdriven webbplats för dig.

Det är upp till dig så långt du är bekväm när du uppdaterar din egen webbplats. En del människor föredrar att ha all kontroll så att de kan göra uppdateringar på sin egen webbplats när de väljer att göra det. Andra föredrar att lämna ut webbplatsen helt och hållet, eftersom de har tillräckligt med uppgifter till hands som är viktigare för dem att hantera direkt.

Andra underhållstyper inkluderar regelbundna säkerhetskopior av webbplatser, uppgraderingar av WordPress, ytterligare installation av plugin etc.



Är du redo att göra din nya hemsida?

Innehåll

Ny hemsida?

Beskriv ditt önskemål