8 nyckelfaktorer för ett starkt varumärke

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin

Så varför är varumärket så viktigt och vad gör egentligen ett starkt varumärke för ett företag?

Här är 8 st nyckelfaktorer:

  • Igenkänning
  • Lojalitet
  • Förenlighet
  • Kvalitet
  • Trovärdighet
  • Lockar talang
  • Tillåter delade värden
  • Ger förtroende

Jag skulle säga att varumärket lyfter fram företagets personalitet och vad det står för. Sanningen är de flesta företag har liknande produkter som sina konkurrenter och det är av en god anledning. Det är deras varumärke som skiljer dem åt i den mättade marknaden men det finns två huvudsakliga anledningar.

Identifikation

Logotyp och en visuell identitet som är lätt att komma ihåg, känna igen och svår att glömma men även undvika att förvirra med någon annan och etablera var dem står i marknaden mot sina konkurrenter.

Storytelling

Människor relaterar till historier, inte produkter. Hitta den rätta historia är nyckeln till att bygga det framgångsrika varumärket. Många varumärken ser liknande ut, men vi känner väldigt olika för alla – mode och teknologi är två bra exempel.

Utan varumärke skulle inte dina kunder ha något att relatera till. Kunder baserar köpbeslut på antingen eller ditt varumärke linjerar med deras värderingar. Om ditt företag inte exponerar värderingarna så kommer inte kunder att köpa din produkt eller tjänst och kommer därför leta sig vidare till en konkurrent som delar samma värderingar.

Kunder kommer alltid att ha ögonen öppna för lösningar som kan hjälpa dem med deras problem eller utmaningar i livet. Varumärke tillåter ditt företag att positionera sig själv som en guide som dina kunder få den hjälp dom behöver. Vilka kunder vill inte lyckas?

Första intrycket

Varumärke är viktigt för alla typer av företag, eftersom det är det första och det sista intrycket någon kommer att ha om din verksamhet. Men ett varumärke är inte bara en logotyp och färger. Så det är också viktigt att komma ihåg att varumärket omfattar allt som inkluderar företagets personlighet.

Låt varumärket vara rösten, utseendet, erfarenheten och de unika egenskaper som ditt företag kommunicerar och erbjuder kunderna. Varumärket är viktigt eftersom det är vad människor kommer att komma ihåg och känna igen.

Varumärke är en process på lång sikt, men väldigt viktig. Det är som skillnaden mellan att vara helt vilse på havet till att vara den första som kommer till åtanke när behovet kommer.

Som Jeff Bezos en gång sa

Branding is what people say about you when you’re not in the room. You don’t decide who you’re periceved , your audience does. Things like a strong identity can help influence your brand, but ultimately; your audience will decide. The bottom line is… Branding is important because it’s the key attribute to customer loyalty.

Jeff Bezos, ägare av Amazon.com

Innehåll

Ny hemsida?

Beskriv ditt önskemål